Koralförspel:
Alt. koral (OBS! finns ej i svenska psalmboken, men sjungs oftare i Tyskland m.fl. länder):
1. Gud är mitt ibland oss.
Låt oss nederfalla
och hans höga namn åkalla.
Gud är mitt ibland oss.
Allt i oss må tiga
och åt Gud sin andakt viga...
Detta är nog den mest kända och spridda av bandvävaren (f.d. köpmannen) och mystikern Tersteegens 111 psalmer. Konstslöjdaren m.m. Maria Arosenius introducerade hans psalmer i Sverige genom att 1931 ge ut ett häfte med 25 psalmer (samt 18 tänkespråk) av T. som hon översatt till svenska. Av dessa psalmer togs ovanstående in i 1937 års psalmbok, efter viss finputsning av Beskow och Fogelqvist.
1. Gud är mitt ibland oss.
Låt oss nederfalla
och hans höga namn åkalla.
Gud är mitt ibland oss.
Allt i oss må tiga
och åt Gud sin andakt viga...
Text ("Gott ist gegenwärtig"): Gerhard Tersteegen 1728 (31 år), Maria Arosenius 1931 (62 år), Natanael Beskow 1934 (69 år), Torsten Fogelqvist 1936 (56 år), Britt G Hallqvist 1983 (69 år). Jfr versionen i finlandssvenska psalmboken 1986!
Musik: Frankfurt am Main 1718, alt. Joachim Neander 1680 ("Wunderbarer König")
[Av upphovsrättsliga skäl kan resten av texten inte återges här] Detta är nog den mest kända och spridda av bandvävaren (f.d. köpmannen) och mystikern Tersteegens 111 psalmer. Konstslöjdaren m.m. Maria Arosenius introducerade hans psalmer i Sverige genom att 1931 ge ut ett häfte med 25 psalmer (samt 18 tänkespråk) av T. som hon översatt till svenska. Av dessa psalmer togs ovanstående in i 1937 års psalmbok, efter viss finputsning av Beskow och Fogelqvist.
Det är en mycket högstämd psalm, med mycket av stämningen från Jesaja 6. Dess första verser ganska ofta använts som inledningspsalm vid gudstjänster på söndagar som inte har det sprittande jublets karaktär, utan är mer stillsamma och meditativa och/eller allvarsmättade. Den skulle dock kunna karaktäriseras som både bönepsalm och stillsam lovsång. I varje fall vänder den sej direkt till Gud i tillbedjan mer än många s.k. "ståpsalmer" gör.
G Tersteegen:
Min absoluta favorit i nuvarande psalmboken. Används ofta på Mikaelidagen men även Bönsöndagen i min församlingskyrka. Vad tror di, ligger den i riskzonen i nya psalmboksrevisionen?
SvaraRaderaIntressant! Tack för kommentaren! Roligt att höra att psalmen är någons älsklingspsalm! Ja, den passar ju mycket bra både till Bönsöndagen och Mikaeli.
SvaraRaderaDen ligger nog trots allt i riskzonen, ja, det gör den nog, eftersom den, trots Britt G Hallqvists fina bearbetning, används mycket sällan i de flesta församlingar. Ändå uttrycker den ju Guds närvaro på ett sällsynt sublimt sätt - den är liksom en högtidligare och mer utvecklad variant av Göte Strandsjös "Gud, du är här" (i Psalmer och Sånger), som också är mycket fin och kanske kommer in i Svenska kyrkans psalmbok vid nästa revision.
79:3 stod det på psalmtavlan idag som offertoriepsalm på högmässan i Falu Kristine. Oväntat men fint. Vet man vad de olika författarna bidrog med?
SvaraRaderaIntressant, Anders, att höra om psalmens användningsområde i dalapraktiken! Ja, vad bidrog de olika författarna med? (Har inte sett någon exakt uppgift).
SvaraRadera