fredag 19 februari 2010

264 Mitt i en värld av mörker



1. Mitt i en värld av mörker
jag hör att någon går
och öppnar blindas ögon...



Text: Ylva Eggehorn 1970 (20 år)
Musik: Lars Moberg 1974 (41 år), 1976

Det finns ett kapitel i evangelierna som jag personligen tycker väldigt mycket om, och det är Johannesevangeliet 9 - det är fyllt av liv och dramatik, av diskussion och handling. Inte minst roligt är det att läsa hur "den blindfödde mannen" vågar slänga käft med fariséerna, och bl.a. säga de ord som blivit refrängen i Eggehorns psalm ovan: "Det vet jag, att jag som var blind nu kan se." (Joh. 9:25) Läs gärna hela kapitlet!

En annan blind man, Bartimeus eller Bartimaios, upplevde hur andra försökte tysta honom när han ropade på Jesus. (Läs berättelsen i Markus 10). Och även hans erfarenhet återges i denna psalm (där Ylva Eggehorn f.ö. ännu 1970 rimmar "tig" på "mig"), ja, han kan rent av sägas vara berättaren, även om det ju är meningen att även fysiskt seende ska kunna identifiera sej med honom och sjunga psalmen av hjärtans lust. (Den blindfödde i Johannesevangeliet botades genom en "deg" som Jesus la på hans ögon, så det är inte riktigt detsamma...)

Men psalmen har sällan föreslagits, knappt ens på de söndagar då evangelietexterna skulle ge anledning till det. Det är lite svårt att förstå, för texten inkl. refräng är inte svår, och trots den blandade taktarten är melodin det inte heller. (På sex strofer hinner man dessutom lära sej den).

Kanske anses texten för enkel och återgivande? Utan sublima tankar, utan andligt djup? Men läs och begrunda då femte strofen: "Jag ser, jag ser vad ingen utav de lärda ser, / att i en värld av mörker har Herren stigit ner." Nog vore den värd att få sjunga både nu och då?

[Av upphovsrättsliga skäl kan varken text eller melodi publiceras här än]


Ylva Eggehorn:
Ylva Eggehorn.JPG

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Av upphovsrättsliga skäl kan varken text eller melodi publiceras här än"

Man lackar ju ur.. Hur skall den där tegelstenen överleva tio år till när man inte ens kan hitta den på nätet.
Vila i frid, Sega.. Segertoner.

/r

Andreas Holmberg sa...

Ja, det är absolut ett problem att man inte har kunnat hitta en lösning för nätpublicering av åtminstone den ekumeniska psalmboksdelen. De nya bibelöversättningarna hittar vi ju lätt på nätet, och folk vill ju även kunna hitta psalmerna.

Vi har givetvis ett upphovsrätts- och ersättningsdilemma här, men har man kunnat lösa saken i Finland och Danmark (som båda lagt ut sina psalmböcker på nätet) borde vi kunna hitta en modell även i Sverige.

Inte minst just den här psalmen skulle nog ha behövt lite mer "nätpublicering" för att alls bli upptäckt och sjungen.