fredag 19 februari 2010

313 Min Frälsare lever



 

1. Min Frälsare lever,
jag vet att han lever,
fast världen har sagt han är död...


Text: Britt G Hallqvist 1977 (63 år)
Musik: Lars Moberg 1979 (46 år)


[Av upphovsrättsliga skäl kan varken noterna eller resten av texten publiceras här än]

Denna psalm, som lika gärna kunde ha stått bland påskpsalmerna, bygger på Paulus´ lovsång i Romarbrevet 8:38-39 och på Jobs lovsång i Job 19:25-27. "Jag-bekännelsen" i de första stroferna övergår sedan i ett "vi" i den fjärde strofen. "Vi lever med honom som här vi har anat".

Britt G Hallqvist har själv sagt sej vara främmande för de alltför stora orden, inte minst de fromma. (Jfr hennes psalmer Jag kom inte hit för att jag tror och Gud, du gick bort, korset står kvar). Men här kunde hon liksom inte låta bli att - liksom i Måne och sol - brista ut i saligt jubel. Bibelförankringen gjorde det (som alltid) lättare: det är ju egentligen den plågade Jobs bekännelse som här blir vår, med en förtydligad syftning på Kristus som vår Frälsare och Befriare. Det är inte vi själva som "gaskar upp oss", det är den levande Frälsaren vi får möta. Nu och, om vi följer honom, en gång därhemma (1 Johannesbrevet 3:2).

1 kommentar:

Anonym sa...

En liten formell undran bara. Har det skett någon sorts förändring betr upphovsrätten? På youtube kan man numera, när det gäller 313 liksom flertalet andra psalmer förutom ljud och bild även se texten.