onsdag 17 februari 2010

521 Mina döda timmar



1. Mina döda timmar
bär jag fram till dig...


Text: Anders Frostenson 1964 (58 år), 1979
Musik: Kjell Lönnå 1975 (39 år)

[Av upphovsrättsliga skäl kan varken noterna eller resten av texten publiceras här än]


Det här är nog en av psalmbokens minst sjungna psalmer. Men inte beror det på att Lönnås melodi är för svår - den är snarast konstlöst enkel - utan snarare på att upplevelsen av "döda timmar" vanligtvis inte är kollektiv. Lyckligtvis.

Ingenting utesluter dock att många enskilda genom psalmen fått hjälp att lägga sin "dödtid" i Herrens hand. Kanske någon till och med försökt använda Kjell Lönnås melodi (jag t.ex.).

Men jag har aldrig hör den sjungas vid någon gudstjänst eller andaktsstund. Vore intressant att veta om någon annan har?

K Lönnå:
Kjell Lönnå in 2015.jpg

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har sjungit den här mycket och har tänkt sjunga den som solosång i gudstjänst. Vi har dessutom hittat på en ny melodi till den som lämpar sig bättre för solo.

Andreas Holmberg sa...

Roligt att höra! En fin psalm.